30.11.2012

Gorączka świątecznych zakupów


Wkraczamy w okres przedświąteczny który dla Nas jak co roku jest okresem zwiększonego zapotrzebowania na zrobienie zakupów. Większość z Nas zdecyduje się po raz kolejny na uwolnienie się od czasochłonnego biegania po sklepach i poszukiwania szczególnego prezentu dla swych bliskich i zasiądzie w tym celu przed Internetem.

W sieci z każdym rokiem przybywa firm oferujących nam wszelką gamę możliwości na wymarzony prezent. Nawet jeśli już znajdziemy interesujące nas przedmioty i zechcemy je kupić, warto sprawdzić, czy sklep w którym chcemy dokonać zakupów jest wiarygodny. Warto zatem pamiętać o podstawowych „przykazaniach” których sprzedawca internetowy powinien przestrzegać, a my jako konsumenci powinniśmy na nie zwracać uwagę, aby nie narażać się na „pogwiazdkowe” komplikacje spowodowane wadami zakupionego produktu.

1. Identyfikacja danych sklepu

To podstawa każdej transakcji zakupowej. Najistotniejszym punktem jest każdego kontraktu jest szczególne zweryfikowanie swego kontrahenta. Na stronie internetowej szukamy informacji dotyczących nazwy, adresu, siedziby, numeru telefonu i danych identyfikujących działalność (NIP, REGON czy KRS, który można zweryfikować on-line, np. pod adresem wwwems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwanie podmiotu lub www.prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/).

Jeśli sklep nie udziela takich informacji, albo nie podaje numeru telefonu kontaktowego, to powinien to być dla nas sygnał ostrzegawczy. Pełny zakres danych na stronie internetowej sprzedawcy pozwalających jego weryfikację świadczy o jego profesjonalizmie, a Nas zmniejsza ryzyko transakcji przyszłej umowy..

2. Kontakt z działem obsługi klienta

Warto, po złożeniu zamówienia skontaktować się z biurem obsługi klienta w celu potwierdzenia zamówienia i upewnienia się, że procedura zakupu przebiegnie po naszej myśli. Utrudnienie kontaktu z pracownikiem, pomimo umieszczenia na stronie informacji o możliwości takiego kontaktu, może świadczyć na pewne elementy nierzetelności i przyszłych kłopotów związanych z naszym zamówieniem.  

3. Certyfikaty

Wiarygodność sklepu wzrasta, gdy posiada on certyfikaty (np. udzielone przez Euro-label, Trusted Shops). Dzięki temu wiemy, że dany sklep posiada rekomendację z niezależnych źródeł. Zakupy w tego typu punktach są zalecane przy poszukiwaniu odpowiedniego sklepu na zrobienie świątecznego prezentu.

4. Oferowany asortyment

Powinniśmy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób dany towar został opisany, czy są podane informacje o dostępności towaru. Przyjrzyjmy się także zdjęciom – powinny być adekwatne do opisu.

5. Ceny

Wiadomo, że często ceny w Internecie są znacznie korzystniejsze niż w sklepach. Jednak w przypadku, gdy cena produktu oferowanego przez sprzedającego jest bardzo zaniżona, wówczas powinna zapalić się nam czerwona lampka. Oczywiście, może się okazać, że to faktycznie świetna promocja, jednak warto poszukać tego produktu także na innych stronach albo skorzystać z porównywarki cen.

6. Opinie o sprzedawcy

Sprawdźmy, czy inni klienci byli zadowoleni z usług danego sklepu. Można np. prześledzić dyskusję na temat danego sklepu na forach internetowych i dowiedzieć się, jak przebiegały zakupy, czy ktoś zgłaszał nieprawidłowości.

7. Korzystajmy ze sklepów, które mają opcję śledzenia statusu zamówienia

Dzięki temu będziemy mogli na bieżąco sprawdzać, na jakim etapie jest nasze zamówienie i za ile mniej więcej możemy spodziewać się zakończenia jego realizacji.

8. Przesłanie pieniędzy

Zanim prześlemy pieniądze na konto, należy się upewnić, czy w naszej skrzynce pocztowej pojawiło się potwierdzenie zamówienia. Warto też zwrócić uwagę, czy konto podane przez właściciela sklepu jest prywatne czy firmowe. Lepiej unikajmy wpłacania pieniędzy na konto prywatne – każdy przedsiębiorca powinien mieć konto firmowe.

9. Regulamin zakupu.

Pamiętajmy również o tym, że każdy sklep poza swoimi danymi powinien umieścić warunki jakie będą towarzyszyły przy dokonaniu zakupu produktów w danym sklepie. Każdy sprzedawca może w szczególny sposób uregulować zagadnienia dotyczące np. zapłaty i  przesłania produktu, reguły jakie będą towarzyszyły w trakcie dokonywania zamówienia na stronie internetowej, a także ewentualne zasady związane z reklamacją lub zwrotem zakupionego produktu. Warto przed zakupem odszukać taki regulamin i szczegółowo zapoznać się z jego treścią.

Przypominamy również, że mogą Państwo natrafić w regulaminach czy warunkach zawarcia umowy na zapisy które będą budziły wątpliwości pod względem ich stosowania w umowie z konsumentem. Mamy tu na myśli możliwość wystąpienia niedozwolonych postanowień umownych (tzw. klauzul abuzywnych) które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumentów. Apelujemy, aby w sytuacji odnalezienia spornych zapisów poinformować Nasze Stowarzyszenie które przyglądnie się regulaminowi danego sklepu co do którego będą Państwo mieć wątpliwości.

Źródłom.in.http://serwisy.gazetaprawna.pl/poradnikkonsumenta/artykuly/665653,kupujesz_prezenty_swiateczne_przez_internet_jak_rozpoznac_wiarygodny_sklep.html