03.08.2012

Zagrożenia związane z ryzykiem usług finansowych


W celu ostrzeżenia Konsumentów przed zwiększonym ryzykiem w zawieraniu usług finansowych z podmiotami które nie posiadają zezwolenie KNF (Komisja Nadzoru Finansowego) na wykonywanie czynności bankowych

poniżej przedstawiamy wykaz instytucji przed którymi KNF ostrzega. Informację są pobrane ze strony KNF. Zagrożenie wiąże się głównie z wysokim ryzykiem utraty środków finansowych oraz brakiem kontroli i monitoringu takich firm przez KNF.

WYKONYWANIE CZYNNOŚCI BANKOWYCH
Wymienione podmioty nie posiadają zezwolenia KNF na wykonywanie czynności bankowych, w szczególności na przyjmowanie wkładów pieniężnych w celu obciążania ich ryzykiem:

1.  Finroyal FRL Capital Limited
2.  Flexworld Inc.
3.  Perfect Money Finance Corp. z siedzibą w Panamie
4.  Weksel Bank, Aida System Sp. z o.o. z siedzibą w Konstantynowie Łódzkim
5.  Amber Gold Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
6.  GoGo20 Poland
7.  DOBRALOKATA Sp. z o.o.
8. Pozabankowe Centrum Finansowe Sp. z o.o.
9. P.H.U. PROMOTOR z siedzibą we Wrocławiu
10. Care&Cash Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
11. KASOMAT.PL SA, Wrocław
12. Lex-Security, Mysłowice
13. Centrum Inwestycyjno - Oddłużeniowe sp. z o.o. Stargard Szczeciński
14. Socket Resources GmbH reprezentowana na terytorium RP przez Marka Jachowicza; biuro operacyjne w Polsce - Warszawa
15. IPI CAPITAL S.A. z siedzibą w Warszawie
16. NOVA NEW Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach

żródło: knf.gov.pl

Jednocześnie zwracamy uwagę na Amber Gold Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, która została zgłoszona w 2009 r. do Prokuratury za rzekome prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia a o której działalności w ostatnich czasach jest dość głośno.

PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI MAKLERSKIEJ
Wymienione podmioty, nie posiadają zezwolenia KNF na prowadzenie działalności maklerskiej:
1.   Goldmill Wagner Associates (Kostaryka, Korea Południowa)
2.   Kuvera Capital Management Sp. z o.o.
3.   Bentley International Management Ltd.
4.   KPconsulting
5.   SWF Trading
6.   Private Equity Placement 
7.   Global Pension Plan
8.   Plus500 Ltd, Belize
9. Centrum Doradztwa Finansowego Invest Kredyt Piotr Marcinkowski 
10. Synergy Group Doradcy Finansowi, Tomasz Polaczek
11. Kancelaria Finansowa&Klub Inwestora Marek Hanczakowski
12. EMG Finance Michał Grabowski

żródło: knf.gov.pl

Poniżej w celu zwiększenia ochrony konsumenta przedstawiamy podstawowe zasady bezpiecznych inwestycji które zostały zamieszczone na stronie www.knf.gov.pl w poradniku klienta usług finansowych:


1. Sprawdź, czy podmiot posiada zezwolenie na prowadzenie działalności na rynku finansowym.
2. Zadawaj pytania i upewnij się że uzyskałeś na nie odpowiedzi. Pamiętaj – nie ma niemądrych pytań.
3. Poznaj osobę, która oferuje Ci produkt, i podmiot, w imieniu którego działa.
4. Sprawdź jak długo podmiot działa na rynku finansowym.
5. Ostrożnie odnoś się do nalegania na szybkie wpłacenie środków.
6. Żądaj dokumentów lub informacji pisemnej, nie poprzestawaj na informacji ustnej.
7. Przeczytaj umowę przed jej podpisaniem oraz inne ewentualne dokumenty (np. regulaminy, warunki świadczenia usług).
8. Skonfrontuj pozyskane informacje z inną zaufaną osobą.
9. Nie zakładaj bezkrytycznie, że osoba, z którą rozmawiasz, jest ekspertem i wszystko co mówi jest pewne.
10. Zapytaj, w jaki sposób mają być wypracowywane zyski, które mają stać się Twoim udziałem.
11. Nie daj się omamić profesjonalnie wyglądającej stronie internetowej, adresowi firmy w reprezentacyjnej lokalizacji, elegancko urządzonemu biuru, wyglądowi zewnętrznemu osoby, z którą rozmawiasz, czy rzekomej elitarności grupy osób, do których kierowana jest oferta.
12. Odpowiedz sobie na pytanie dlaczego akurat Tobie składana jest rzekomo „pewna” oferta, dlaczego sam oferujący nie korzysta w pełni z tak „świetnej” inwestycji?
13. Pamiętaj o ryzyku na rynku finansowym – nie wierz w zapewnienia pewnych i szybkich zysków bez ryzyka.

Przypominamy również, że każdy konsument może zwrócić się z bezpośrednim i bezpłatnym zapytaniem przed podjęciem decyzji do Naszego Stowarzyszenia jak również do kazdej innej organizacji pozarządowej której zadaniem statutowym jest ochrona Konsumenta. Także do Miejskiego (powiatowego) Rzecznika Praw Konsumenta lub do UOKiK.