Konsumpcja i ochrona konsumenta

W czasach kiedy towary i usługi są powszechnie dostępne, konsumpcjonizm nabrał tempa. Zakupy cieszą. Mówi się, że nic tak nie poprawia samopoczucia jak zakupy. Jest w tym trochę prawdy.

Zarówno produkty spożywcze, jak słodycze, nowa bluzka, telefon, gadżet albo nowy samochód, poprawiają nastrój w mniejszym lub większym stopniu.

Ale jeśli zakupiony towar okaże się nie tym, którego oczekiwał kupujący? Co jeśli towar ma wadę lub zepsuł się zaraz po rozpakowaniu? Na te pytania warto znać odpowiedzi.

W Polsce obowiązuje prawo reklamacji lub zwrotu towaru określające ochronę konsumenta i sprzedawcy. Oznacza to, że każdy konsument ma możliwość zwrotu lub reklamacji zakupionej rzeczy, jednak trzeba wiedzieć, jakie zasady nim kierują.

Podstawowe prawa konsumenta

Jako konsumenci posiadamy prawo do:

  • otrzymania szczegółowych informacji na temat towaru (jego parametrów),
  • uzyskania informacji o sprzedawcy,
  • dochodzenia swoich racji i roszczeń,
  • odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty zakupu,
  • reklamacji zakupionego towaru.


Warto pamiętać o tym, że nie możemy zwrócić towaru, jeśli został wykonany na zamówienie lub ma krótki termin przydatności.

8 Jan 2021